• با ما تماس بگیرید
  • ۰۲۱-۸۸۳۱۸۷۲۳-۷ , ۰۲۱-۹۱۰۰۶۲۶۶
  • support@nanopars.com


قوانین ثبت دامنه های ملی (IR)

    حداقل طول دامنه 3 حرف و حداکثر 63 حرف می باشد. تنها استفاده از حروف انگليسی و ارقام و نشانه(-) مجاز می باشد.
    پس از ثبت دامنه تا 60 روز امکان انتقال آن به فرد یا شرکت دیگر وجود ندارد.
    دامنه های ir را می توان یک ساله یا 5 ساله ثبت کرد.
    امکان ثبت دامنه های ir به زبان فارسی وجود ندارد.
    در صورت تمايل به ثبت نام دامنه ها با مفهوم مذهبی مجوز کتبی وزارت ارشاد مورد نياز است.
    ثبت دامنه هايي که تداعی کننده فعاليت های غيرقانونی و اعمال مغاير با قوانين است به کلی ممنوع می باشد.
    ثبت دامنه با نام های مرتبط با اينترنت ممنوع می باشد.
    ثبت دامنه با نامهای ايران، اسامی استانها، شهرستان ها و شهرها و کد آنها ممنوع می باشد.
    ثبت دامنه با اسامی ملی مانند نام مشاهير، اماکن عمومی و وقايع ملی تنها با مجوز وزارت ارشاد مجاز می باشد.

پس از ثبت دامنه مورد نظر ایمیلی از سمت سایت ایرنیک برای شما ارسال می شود که حاوی یک تعهدنامه می باشد که شما باید آن را پر کرده و به همراه تصویر کارت ملی خود از طریق لینک http://www.nic.ir/Upload_Document ارسال نمایید. این کار فقط یکبار نیاز است و در صورت ثبت دامنه های دیگر نیازی به ارسال مدارک نمی باشد زیرا هویت شما از سمت ایرنیک قبلا تایید شده است.
لازم به ذکر است ، تعدادی از پسوند دامنه ها، فقط برای ارگان های خاصی قابل ثبت می باشد و حتما باید پنل رسمی آن ارگان به ثبت رسیده باشد.

دامنه ی co.ir فقط برای شرکت ها قابل ثبت است و برای ثبت آن باید شرکت ثبت شده و کپی روزنامه رسمی برای ایرنیک فرستاده شود و نیاز به ثبت شناسه از نوع شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی دارد.

دامنه ی net.ir فقط برای شرکت های خدمات دهنده شبکه و اینترنت قابل ثبت است و مجوز ISP لازم دارد و نیاز به ثبت شناسه از نوع شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی دارد.

دامنه ی org.ir فقط برای شرکت های غیرانتفاعی و سازمان های بین المللی قابل ثبت است و مدارک لازم را باید برای ثبت ارایه کرد و نیاز به ثبت شناسه از نوع شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی دارد.


قوانین دامنه های بین المللی

    نام دامنه به جز مواردی که در بخش ثبت دامنه های فارسی گفته شده تنها باید ترکیب حروف و اعداد لاتین به همراه علامت (خط تیره یا منها) باشد. استفاده از _ (خط زیر) یا فاصله یا نقطه در نام دامنه ممکن نیست.
    نام دامنه به جز مواردی که به صراحت خلاف آن مشخص شده باشد می تواند از 3 تا 63 کاراکتر باشد.
    نام و مشخصات مالک دامنه باید با حروف لاتین وارد شود. در هنگام ثبت نام در سایت مشخصاتتان را با حروف فارسی وارد نکنید.
    مشخصاتی که در سایت نانوپارس وارد می کنید به عنوان مشخصات مالک دامنه استفاده می شود. از صحت مشخصاتتان مطمئن شوید.
    پس از ثبت دامنه تا 60 روز امکان انتقال آن به فرد یا شرکت دیگر وجود ندارد.

    دامنه های زیر را همه کاربران بدون هیچ محدودیت و مقررات خاصی می توانند ثبت کنند:
    com، net، org، info، biz، co، in، pw، tv، me
    ثبت این دامنه ها ws ،برای همگان آزاد است. اما ثبت دامنه های سه کاراکتری برای کاربران معمولی مجاز نیست. نام دامنه شما حداقل باید 4 کاراکتر داشته باشد.
    ثبت دامنه ها  name، برای همگان آزاد است. اما فرض بر این است که نام دامنه مورد تقاضای شما نام واقعی شما یا نام خانوادگی تان یا هر دو است.
    ثبت دامنه هاpro ، باید در جریان ثبت در صفحه پیکره بندی دامنه زمینه حرفه ای کار خود را در کادر «Profession» مشخص کنید. لیست مشاغل در لینک ... موجود است. در صورت انتخاب هر شغل دیگری که در این لیست نیست زمینه حرفه ای کار شما «other» یعنی سایر موارد منظور می شود. شغل خود را به انگلیسی وارد کنید. فرض بر این است که شما برای حرفه ای که انتخاب کرده اید از مراجع رسمی کشور خود مجوزهای لازم را اخذ کرده اید.
    ثبت دامنه ها us، باید نوع رابطه خود را با کشور ایالات متحده مشخص کنید. در جریان ثبت در صفحه پیکره بندی دامنه باید یک «Nexus Category» انتخاب کنید. پیشنهاد ما برای اشخاص گزینه های C11 یا C12 شهروند یا ساکن آمریکا است. در کادر «Nexus Country» نام US یا USA را وارد کنید و در کادر «Application Purpose» گزینه «Personal Use» (استفاده شخصی) مناسب است. در درج مشخصات خود به عنوان مالک دامنه مانند نشانی و شماره تلفن اطلاعات مربوط به آمریکا را وارد کنید. فرض بر صحت اطلاعات اظهار شده شماست.
    ثبت دامنه ها ca ،باید در جریان ثبت در صفحه پیکره بندی دامنه های نوع رابطه خود با کشور کانادا را در کادر «Legal Type» مشخص کنید. پیشنهاد ما برای اشخاص «Canadian Citizen» (شهروند کانادا) یا «Permanent Resident of Canada» (اقامت دائم کانادا) است. تیک موافقت نامه مرکز کشوری ثبت دامنه کانادا CIRA Agreement را بزنید. در درج مشخصات خود به عنوان مالک دامنه اطلاعات مربوط به کانادا را وارد کنید. فرض بر صحت اطلاعات اظهار شده شماست.
    ثبت دامنه ها asia ،باید مشخصات یک فرد یا مؤسسه یا شرکت آسیایی به عنوان رابط دامنه مشخص شود. در جریان ثبت در صفحه پیکره بندی دامنه باید این اطلاعات را وارد کنید. پیشنهاد ما برای اشخاص این است که در کادر «Legal Type» گزینه «Natural Person» (شخص حقیقی)، در کادر «Identity Form» گزینه «Passport» گذرنامه را انتخاب کنند و در کادر «Identity Number» شماره گذرنامه شان را وارد کنند. فرض بر صحت اطلاعات اظهار شده شماست.
    ثبت دامنه ها ua ،لازم است در درج مشخصات خود به عنوان مالک دامنه اطلاعات مربوط به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را وارد کنید. فرض بر صحت اطلاعات اظهار شده شماست.
    ثبت دامنه ها tel ،این دامنه ها را نمی توان به هیچ هاستی متصل کرد و امکان راه اندازی سایت بر روی آنها نیست. تنها کاربرد آنها وارد کردن مشخصات خود یا کسب و کارتان در اطلاعات دامنه به صورت یک کارت ویزیت اینترنتی است. در جریان ثبت دامنه در صفحه پیکره بندی دامنه ها در کادر «Legal Type» یکی از گزینه های «Natural Person » (برای اشخاص حقیقی) یا «Legal Person» (برای اشخاص حقوقی) را انتخاب کنید.
    ثبت دامنه ها mobi ،برای همگان آزاد است. اما فرض بر این است که در طراحی سایتی که می خواهید به این دامنه متصل کنید اقدامات لازم برای مشاهده درست سایت بر روی ابزارهای همراه نظیر گوشیها و تبلتها رعایت شده است.
    ثبت دامنه های uk، تنها با پسوندهای مرتبه سوم مانند co.uk وجود دارد. ثبت دامنه برای همگان آزاد است، اما نوع اطلاعات ثبت کننده این دامنه ها متفاوت است. در جریان ثبت دامنه در صفحه پیکره بندی دامنه برای اشخاص باید در کادر «Legal Type» گزینه «Individual» (شخصی) انتخاب شود. در کادر «Registrant Name» نام خود را به عنوان ثبت کننده دامنه به لاتین وارد کنید.

دامنه ی gov.ir فقط برای موسسات و سازمان های دولتی قابل ثبت است و برای ثبت باید درخواست رسمی در سربرگ با مهر و امضا ارایه شود.
نیاز به ثبت شناسه از نوع وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی دارد.

  دامنه ی ac.ir مخصوص موسسات آموزشی دارای مجوز و دانشگاه ها می باشد و برای ثبت باید کپی مجوز ارسال گردد.
نیاز به ثبت شناسه از نوع مرکز آموزشی و پژوهشی دارد.

دامنه ی sch.ir برای مدارس و موسسات آموزشی قابل ثبت است و برای ثبت باید مجوز آموزش و پرورش ارایه گردد.
نیاز به ثبت شناسه از نوع مرکز آموزشی و پژوهشی دارد.

دامنه ی id.ir  نیز برای افراد حقیقی تابع کشور ایران قابل ثبت است و نیاز به تصویر شناسنامه و کارت ملی فرد دارد.
نیاز به شناسه از نوع شخص حقیقی دارد           .